Friday, October 10

kawan 2

sambungan.......


kawan????


adakah semua org yg kita kenal kita anggap mereka kawan??
n adakah kawan ni ada had nya???


kawan????

macm mana kita mau menilai kawan ah?
adakah kita mempunyai ciri2 tertentu dalam memilih seorg kawan??


kawan????

adakah kamu seorg kawan yg baik?
n adakah kamu dianggap sebagai kawan oleh org lain??



aku pun makin konpius time taip benda ni....hahaha

napa aku berckp pasal kawan???
aku rasala aku byk mengenali org...
tp bkn semua yg aku rasa aku bole ckp yg dia tu kawan aku....
sebabkan kadg2 org yg kita ndak anggap sebgi kawan tu adalah disebabkan kita ndak rapat dgn dia.....kita rasa yang kita bkn satu kepala ngn dia..kira mcm geng la ni.....
tp kadang2 ada jgk kawan yg mula2 kita anggap sebgi kawan tp last2 kita ndak mengaku yg dia tu kawan kita...ini berlaku disebabkan hany kerana ada salah paham atau pun ada sedikit pergaduhan....
adakah kita bole memutuskan kawan dgn begitu sja???


kdg2 aku binggung napa ada kawan yg baik n napa ada kawan yg jahat....
n aku pun befikir,,,adakah aku ni kawan yg baik????
tnyla diri sendiri....ini kerana kadg2 kita rasa kita ni baik jak ngn org tp padahal org lain ckp dkat belkg yg kita ni jahatla,terukla....apa2lah,mcm2la......
so aku pun berfikir lg....aku ni jenis kawan yg mcm mana??????

n kawan ada jenis ka????hahahaha
byk sgt persoalan aku ni tau.....

sudahla nnt la aku sambung.....



berkawanla hingga ke akhir zaman....bentuklah diri kita menjadi kawan yg baik spy kita juga akan mendapat kawan yg baik di dunia dan di akhirat kelak....amin

3 comments:

kudaku lari gagah berani said...

pandangan hina aku berkata..bila ita berkwn..jgn kita membeza2 kan antara kwn kita yg kita rs rapat atau tidak..amik contoh kamu amat rpt ngn A..sedangkan ngn B juga kamu berkwn tp xbrape rapat lah..pandangan hina aku berkata, jgn kita beza2kan layanan antara dua itu..biar nmpk adil..tktnye si B kecik ati kerana mungkin dia juga mengharapkan kita sbg kwn yg adil..ati manusia..Allah sj yg tau..

bila kita ade masalah ngan 'kwn baik'..bru kita ingt tentang makna kwn..sbb selama ni idup kita penuh ngn gelak n ketawa..ingtlah kata-kata pujangga..gelak ketawa yg berlbihan itu boleh menggelapkan ati..kwn yg baik ialah kwn yg g tidak kongsi gembira ngn kita..tp kwn yg adil dan ske berkorban..

suka juga aku ingtkn ape sj yg blaku..tgk balik apa kita buat..stiap pkara itu ada balasannya..baik atau buruk, kita sukar cr kwn baik mungin ada kaitan dgn cara kita berkwn..contohnya kita kata kwn baik tu skang slalu menyakitkan ati..adakah kita yakin kita juga xpnah menyakitkan ati dia sblum ni scara tidak sdar? kwn kita tu bila kita dlm susah..takmau dia tolong..tanya diri kita,adakah kita penah hulurkan dia bantuan sblum ni? tepuk dada tanya iman..

(kwn yg baik adalah kwn yg mengajak ke arah syurga dan jauhi neraka )

eSkrEm cKLaT said...

abg tok~

sy kawan anda or ape?? hehe...

erm kawan tu bukan cam chipsmore taw..
nak tau naper??

bukan nak, dtg, xnak, bla..

menghargai dan menghormati (dlm semua hal yg bole di terima kedua dua nya)...
and kamu jgn la pernah tertanyakan, "apa itu kawan pada diri sendiri".. tp tukar kepada...

"apa erti kawan, berkawan, menjadi kawan"...

okey??
pape pun.. kawan itu "luas"...
depends pada anda utk memikirkan nya..
tata~

wannortya said...

'a friend in need is a friend indeed'

bile kite happy,diorg org pertama yg kite cari utk kongsi kegembiraan tu..n bile kite sedih,diorg org pertama yg akan dtg cari kite utk kongsi kesedihan..tu lah kawan sejati kan..yg lain mungkin sekadar kawan biasa..memeriahkan kehidupan...

thanx korang(utk my best friends),sebab always there for me spanjang aku saket..

wahh blog tok jadik tempat aku berterimakaseh plak kan...haha