Friday, December 11

Mengenang nasib Manusia

Assalamualaikum WBT,

dimulakan dgn salam dan Bismillahirahman nir rahim. tatkala aku kesepian aku mencoretkan sedikit story yg terbuku dalm fikiran aku ini...

kehidupan didunia ni bukan la senang seperti apa yg kita lihat dikaca tv. selaluya x kira cerita melayu ka, org putih ka, cerita paktam ka?haha, cerita aku ka(cina), apa2 la...mesti menunjukkan keindahan pelangi dalam kehidupan.. tapi kenyataan nya, apa yg kita rasa n lihat?? hanya diri kita sj yg tau..contoh ya, susah xda duit la, xda kawan la, boring la, hubungan x direstuila, putus cintala, cewek kena rampasla, macam2 la...berapa byk la pun ndakkan habis smpi ke hujung nyawa...so kita bole katakan kehidupan ini seperti coretan lukisan ataupun nukilan dr pelukis perancis yg menconteng keratan lukisan di atas tempat lukisannya.sekiraya kelihatan suram atau pun kabur sudh pasti sang pelukis akan meletakkan sesuatu yg menarik atau ceria dlm lukisan nya. dan yg paling penting adalah warna warni kehidupan dalm lukisannya. maka kehidpan ini jugak seperti sedemikian rupa. hanya diri ini secara zahir n batinnya akan mewarnakan menggunakan akal fikiran, akhlak, budaya dan budi pekerti dalam diri untuk menunjukkan kebahgiaan dalm diri manusia di dunia ini.. tetapi bkn senang utk mengcolorkan perjalanan hidup manusia..telalu panjang n susah..ia memerlukan kos yg tinggi utk membeli satu set warna faber castel yg berkualiti tinggi. jgnla biarkan manusia yg mempunyai otak yg bijak kurniaan ALLAH SWT ini dibiarkan suram seperti langit yg ingin hujan lebat.lukislah lakaran kehidupan masing2 dgn warna warni malaysia supaya kita tdk akan mengenang nasib kita sebgi rentetan kehidupan yg sedih.biarlah perjalanan manusia di muka bumi ini menjadi pedoman yg terbaik utk digunakan ketika kita berada di padang mashar utk melalui titian sarakatul maut. biarla warna warni manusia ini dpt melalui titi jambatan itu seperti kilat yg sedang menyambar pemain bola di tengah padang.
jadilah seperti cerita2 donggeng yg indah2 agar kita sentiasa hidup dalam aman dan damai bahagia sejahtera hendaknya..maka kenangla nasib kita manusia supaya kita dpt tingkatkan matlamat hidup supaya lebih maju..bak kata majulah sukan untuk negara..maka majukanla diri kita dgn ilmu agama yg tinggi dan ilmu kehidupan di dunia dan akhirat. jgnla berhenti mengenang nasib biarpun smpi ke hujung dunia..

lihat la kehidupan ini yang penuh dengan onak duri ranjau
lihat la dunia ini yang mempunyai pelbagai kehidupan
lihat la onak duri ranjau di hadapan kita
lihat la di hadapan kita penuh dgn onak duri ranjau kehidupan.

sekian terima kasih

1 comment:

LeLa BeSt said...

byknye yg ko pikir.. patut la buncit perut tu